Meester In Je Werk Gemeenten

Het A+O fonds Gemeenten organiseert ieder jaar de Meester in je Werk-week. Dè landelijke actieweek bij gemeenten met aandacht voor loopbaan, persoonlijke ontwikkeling, vakmanschap en mobiliteit. Veel gemeenten doen enthousiast mee aan de Meester in je Werk-week en organiseren tal van activiteiten voor medewerkers. In opdracht van het fonds reizen wij sinds 2015 elk jaar het hele land door met onze workshops over Design Thinking, participatie en co-creatie.

OVERZICHT PROJECTEN
Meester in je Werk: Investeren in medewerkers

De vele uitdagingen en ontwikkelingen waar gemeenten zich mee geconfronteerd zien, doen een groot beroep op het vakmanschap, de ontwikkeling en de creativiteit van medewerkers. Het A+O fonds Gemeenten wil dat alle gemeenten in Nederland stilstaan bij het belang van het investeren in hun medewerkers. En dat alle medewerkers van gemeenten de gelegenheid krijgen aan hun persoonlijke ontwikkeling, vakmanschap en loopbaan te werken. Het A+O fonds ondersteunt tijdens de Meester in je Werk-week gemeenten om deze onderwerpen op de agenda te zetten. Zij doen dit door het aanbieden van verschillende workshops, lezingen, trainingen en andere activiteiten. Veel gemeenten doen enthousiast mee aan de Meester in je Werk-week en organiseren tal van activiteiten voor medewerkers.

Editie 2019: Twee verschillende workshops van KR8LAB

Ook in 2019 draagt KR8LAB bij aan het programma van de Meester in je Werk week.

Workshop klantreizen: Op reis naar een klantgerichte dienstverlening

Loop jij aan tegen stroperige dienstverlening? Ontwikkelen je nieuwe diensten en wil je de samenwerking met collega’s, inwoners en maatschappelijke partners verder verbeteren? Dan is de kennismakingsworkshop “Op reis naar een klantgerichte dienstverlening” echt iets voor jou!

Klantreizen (of Customer Journey Maps) zijn een instrument uit de Design Thinking-methode. Met dit instrument kun je het (in- en/of externe) dienstverleningsproces vanuit de klant ervaren, in kaart brengen en verbeteren. De ‘reis’ die de klant maakt om van een dienst gebruik (te gaan) maken is leidend. Zijn of haar ervaringen, beleving en emoties gedurende die reis leggen knel- en pijnpunten in de dienstverlening bloot. Door met alle betrokkenen samen te werken aan het maken van klantreizen maak je optimaal gebruik van ieders ervaring en expertise. Loop jij aan tegen stroperige dienstverlening? Ontwikkelen je nieuwe diensten en wil je de samenwerking met collega’s, inwoners en maatschappelijke partners verder verbeteren? Dan is deze kennismakingsworkshop echt iets voor jou! We gaan na een korte theoretische toelichting direct aan de slag met het maken van een klantreis.

Workshop Co-creatie met Design Thinking

Wil je leren welke kansen en mogelijkheden Design Thinking biedt voor co-creatie met inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties? In de kennismakingsworkshop “Co-creatie met Design Thinking” maak je kennis met de methode en de belangrijkste tools.

Maatschappelijke vraagstukken worden steeds complexer en kunnen niet meer alleen door één partij of binnen één domein worden opgelost. Co-creatie tussen overheid, inwoners, ondernemers, onderwijs en andere partijen is daarom een must. Dat vraagt om andere vaardigheden en om een andere manier van werken en denken. Design Thinking is een interdisciplinaire methode die diensten of beleid vanuit het perspectief van de belanghebbenden (opnieuw) vormgeeft, rekening houdend met de wensen, condities en context binnen een maatschappelijk vraagstuk. Dat gebeurt niet door in te schatten wat deze belanghebbenden zouden willen, maar door samen met hen effectieve en efficiënte dienstverlening of beleid te co-creëren. Door Design Thinking worden nieuwe samenwerkingsvormen, benaderingen en perspectieven gecreëerd. Mensen, hun onderlinge relaties, beleving en behoeften staan hierbij centraal. In deze workshop maak je kennis met de methode en de belangrijkste tools.

Meer informatie?

Meer informatie over de actieweek vind je hier: https://www.aeno.nl/meester-in-je-werk-week-workshops-online

Projectdetails
  • Dienst: Stakeholder- en waardenanalyse, Contextanalyse, Empathisch onderzoek, Personakaart, Klantreis, Prototyping
  • Opdrachtgever: A+O fonds Gemeenten
  • Link: Meester in je Werk week